کنسرت تاریخی قربانی در مهد تمدن تاریخی هخامنشیان

با برنامه ریزی بلند مدت ایران می‌تواند در گام بعدی از فرصت تاریخ و تمدن، گردشگری و رویداد های فرهنگی که تحریم پذیر نیست استفاده کند و شرایط را برای برگزاری آنلاین و حضوری کنسرت برای ایرانیان خارج از کشور و سایر علاقه مندان به تمدن تاریخی ایران را فراهم کند برگزاری این رویدادها منتج به ارز آوری و انتفاع مستقیم مردم خواهد شد. 

سید امین صانعی مهری، معاون مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ستی در یادداشتی نوشت: برگزاری کنسرتی تاریخی علیرضا قربانی در تخت جمشید آغاز تغییر در رویکرد موسیقیایی ایران است. این رویداد از تاریخ ۱۰ لغایت ۱۴ تیر در ۸ سانس، که با همراهی بیش از ۲۰.۰۰۰ نفر از علاقه مندان، در محوطه بیرونی تخت جمشید برگزار شد مورد نقد و اعتراض بسیاری میراث دوستان و کارشناسان واقع شد. در این یادداشت موضوع نحوه برگزاری، موضوعات کارشناسی و موارد مشابه در بین الملل را نگارش خواهم کرد.

تیم برگزاری این کنسرت با همراهی کارشناسان و دغدغه مندان حوزه میراث فرهنگی پس از بررسی های کارشناسی با فاصله ۵۰ متر از سایت اصلی تخت جمشید استیج این کنسرت را با سازهای موقت اجرا کردند و برای جلوگیری از تاثیر مخرب صوت باند های مانیتور که در زمان اجرای موسیقی به سمت خواننده برای شنیدین لایو اجرا در استیج هست را حذف، تا از بازگشت صدا به سمت تخت جمشید جلوگیری کنند.  روزنامه فرهیختگان در گزارشی میدانی برای رفع دغدغه دوستدارن میراث فرهنگی و اطمینان از میزان تاثیر صوت در محوطه اصلی تخت جمشید با مقایسه تست دسیبل صدا در حال صحبت کردن افراد در محوطه تخت جمشید با زمان اجرای علیرضا قربانی در کنسرت، مورد ارزیابی قرار داد که با در نظر گرفتن میزان فاصله استیج از تخت جمشید در هر دو حالت دسیبل صدا استاندارد ارزیابی شد این در حالی است که این موضوع پیش تر هم توسط یک اینفلوئنسر با همین نتیجه در شبکه های اجتماعی وایرال شده بود. با این حال منقدان بر این باور هستند که برگزاری این کنسرت به آثار تاریخی آسیب وارد می کند اما نکته قابل توجه این ماجرا این است که برگزاری این رویدادها چهره متفاوتی از ایران و تمدن تاریخی ایران را در سطح بین المللی منعکس خواهد کرد و می‌تواند فرصت خوبی برای رونق اقتصاد گردشگری  در جوامع محلی و استانی فراهم کند.

کشورهای دارای سابقه تمدنی و تاریخی از این فرصت به نحوه احسن استفاده می کنند در ادامه به تعدادی از معروف ترین آثار تاریخی که میزبان رویدادهای فرهنگی از جمله کنسرت بودند می پردازیم.

کنسرت تاریخی قربانی در مهد تمدن تاریخی هخامنشیان

به طور مثال اودئون هرودس آتیکوس در یونان در سال ۱۹۵۰ مرمت شد و پس از مدت کوتاهی شروع به میزبانی از کنسرت ها  کرد. فرانک سیناترا در سال ۱۹۶۲ دو کنسرت بزرگ را در این تئاتر باستانی اجرا کرد و از آن زمان این اثر تاریخی میزبان افرادی مانند آندریا بوچلی، التون جان، دایانا راس، جترو تول، فو فایترز، یانی، استینگ و دو اجرای جداگانه توسط خواننده اپرای شناخته‌شده، لوچیانو پاواروتی در سال ۱۹۹۱ و ۲۰۰۴ بوده است.

کنسرت تاریخی قربانی در مهد تمدن تاریخی هخامنشیان

گروه Grateful Dead با توجه به شهرت خود به عنوان یکی از پرماجراترین کنسرت های زنده تاریخ راک، اولین گروه راکی ​​بودند که در پای ابوالهول جیزه اجرا کردند و در سال ۱۹۷۸ برای سه کنسرت به مصر سفر کردند و ماجراجویی خود را به اوج رساندند. پس باز شدن مسیر برگزاری این کنسرت، هرم جیزا از آن زمان تاکنون میزبان اجراهای استینگ در سال ۲۰۰۱ و یانی در سال ۲۰۱۵ بوده است.

کنسرت تاریخی قربانی در مهد تمدن تاریخی هخامنشیان

در این مکان تا کنون کنسرتی با حضور التون جان، آندره آ بوچلی و استیون تایلر از آئروسمیت و همچنین یک اجرای نیمه خصوصی با ۴۰۰ تماشاچی توسط پل مک کارتنی در سال ۲۰۰۳ برگزار شده است.

کشورهای همانند یونان، مصر و ایتالیا که دارای سابقه تاریخی و تمدنی هستند از این فرصت برای توسعه اقتصاد گردشگری فرهنگی استفاده کردند که در بالا به نمونه هایی از آن اشاره شد در همه ی این کشورها یک نخستین وجود داشته است که مسیر را برای برگزاری این رویدادها در این آثار فراهم کرده است. کنسرت علیرضا قربانی در تخت جمشید هم، نخستین رویداد موسیقیایی بود و این آغاز برگزاری کنسرت در آثار تاریخی پس از ۴۶ سال است.

ادامه این مسیر با اولیت حفاظت از آثار تاریخی می تواند فرصت جدیدی در اختیار کشور قراردهد که با تلفیق گردشگری فرهنگی ذیل آن هنر موسیقی ایران را مورد توجه جهانیان قرار دهد، هم اقتصاد جوامع محلی برای ایجاد امید در جوانان برای توسعه زیر ساخت های گردشگری در شهر های هم جوار آثار تاریخی به منظور پذیرایی از گردشگران در زمان برگزاری رویداد های ملی را فراهم کند و مردم نیز مستقیم از برگزاری این رویداد ها منتفع شوند، همچنین در گام های بعدی با تدوین دستور العمل مشخص در برگزاری رویدادها در امکان تاریخی توسط وزرات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با رعایت همه ضوابط حفاظتی به ساختارمند کردن مدل برگزاری و استمرار این رویداد ها کمک کند.

و اما آخرین کلام؛ با برنامه ریزی بلند مدت ایران می‌تواند در گام بعدی از فرصت تاریخ و تمدن، گردشگری و رویداد های فرهنگی که تحریم پذیر نیست استفاده کند و شرایط را برای برگزاری آنلاین و حضوری کنسرت برای ایرانیان خارج از کشور و سایر علاقه مندان به تمدن تاریخی ایران را فراهم کند برگزاری این رویدادها منتج به ارز آوری و انتفاع مستقیم مردم خواهد شد. 

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام/

کد خبر 1403041700774
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha